Tout doit disparaître

Gepubliceerd op 26 mei 2023 om 23:45

Woensdag 24 mei stelde Nicolas de Pape zijn boek Tout doit disparaître. Cancel culture, Wokisme et autres nihilismes contemporains voor in Sint-Pieters-Woluwe. De voorstelling was georganiseerd door de groep ‘Liberté & Démocratie’.

Nicolas de Pape (links) en Tatiana Hachimi (rechts)

In een vraaggesprek met journaliste Tatiana Hachimi lichtte de auteur kort de inhoud van zijn boek toe. Hij erkende dat woke een draak is met veel koppen, maar een korte omschrijving van het fenomeen bracht hem bij drie thema’s:

1. Identiteit. Woke reduceert de menselijke persoonlijkheid tot groepsidentiteit (zwart, queer, trans, enz.). Dat brengt mee dat anderen niets zinnigs kunnen zeggen over iemands eventuele situatie van onderdrukking en discriminatie.
  2. Deconstructie. Allerlei begrippen en onderscheiden die we in onze beschavingssfeer als evident aannemen, zijn in feite constructies vanwege heersende elites die moeten ontmaskerd (‘gedeconstrueerd’) worden. Het onderscheid man-vrouw bijvoorbeeld, is louter een sociale constructie om seksuele onderdrukking te justifiëren.
  3. Dekolonisatie. Niet alleen is de rijkdom van het Westen volledig gebaseerd op de uitbuiting van andere continenten, maar ook ons hele gedachtengoed en onze wetenschappelijke erfenis is doordrongen van het kolonialisme. Daarom moet er niet alleen een gigantische herverdeling van rijkdom komen, maar moet heel onze intellectuele erfenis gezuiverd worden van koloniale sporen.

De auteur wees erop dat het geloof in deze woke-dogma’s gepaard gaat met een fanatiek gedragspatroon tegenover iedereen die deze dogma’s in twijfel durft te trekken. Hem wacht intimidatie op sociale media, veroordeling in de woke-pers, canceling als spreker of als academicus, publicatieverbod in allerlei tijdschriften en soms zelfs regelrechte geweldpleging.

In de discussie nadien kwamen diverse thema’s aan bod. Zo werd de vraag gesteld hoe traditioneel links zich verhield tegenover ‘woke’ en werd er gewezen op de ambivalente tot zelfs laffe reacties vanwege politici. Op de vraag hoe woke kan gecounterd worden, stelde de auteur de strategie van boycot voorop. Hij gaf het voorbeeld van AB-Inbev dat in zijn publiciteit een transpersoon centraal had gesteld. Dat leidde tot een steile val van de vraag naar het AB-Inbev-bier, waarop de firma deze vorm van publiciteit introk. Deze boycot-strategie zou moeten worden uitgebreid naar kranten en tijdschriften die op een ongenuanceerde wijze woke-getinte inzichten propageren. Aan het aanwezige publiek werd kort het Hypatia-initiatief voorgesteld. Het kon op veel bijval rekenen en de wens werd geuit ook in de Franstalige academische wereld een dergelijk initiatief te lanceren dat dan kon samenwerken met Hypatia.

Em. prof. dr. Boudewijn Bouckaert

Universiteit Gent

De auteur is kernlid van Hypatia